رانندگي به سبك ‌آينده با سرعت نور !
رانندگي به سبك ‌آينده با سرعت نور !

حركت بر مدار فناوري‌هاي روز دنيا، توليد محصولاتي با قابليت‌هاي حركتي بالا و در نهايت تامين نياز بازارهاي جهاني 3 فاكتور مهمي است كه بسياري از توليدكنندگان خودرو در كشورهاي مختلف جهان سال‌هاست روي آن متمركز شده‌اند، اما به نظر مي‌رسد همزمان با توجه به 2 فاكتور نخست، كارآمد بودن خودروهاي توليدي به نوعي كه بتوان آنها را صرفا نه از قاب محصولات مفهومي ديد يك اصل اساسي است كه در خودروهاي معرفي شده در اين گزارش بخوبي ديده مي‌شود.

لوتوس Evora S

شركت خودروسازي لوتوس در مقايسه با برندهاي شناخته شده دنيا سابقه چندان طولاني ندارد با اين حال در چند سال اخير و بخصوص در 8 سال گذشته مدل‌هايي طراحي و روانه بازارهاي جهاني كرده است كه اكثر آنها در يك وجه، شباهت زيادي دارند: اسپرت سرعتي. با اين حال مي‌توان به اين خودروها و بخصوص Evora S به عنوان يك محصول موفق و مبتني بر پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز دنيا و در عين حال مناسب براي استفاده‌هاي درون‌شهري نگاه كرد. Evora S يك خودروي 6 سليندر سرعتي است كه پايداري و فرمانپذيري 2 مشخصه بارز آن محسوب مي‌شود. در عين حال به نظر مي‌رسد به فاكتور طراحي نيز توجه جدي شده باشد. گفته مي‌شود طراحي برند اين خودرو و مدلسازي‌هاي مربوط به آن چندين ماه طول كشيده است. نتيجه كار در نوع خود محصول جذاب و فوق آيروديناميك بوده است. Evora S ظاهري كشيده دارد و نكته جالب اين‌كه شيشه جلوي خودرو تقريبا در راستاي كاپوت آن قرار دارد. اين به معناي كاستن از مقاومت هوا تا حد قابل توجه است. در اين خودرو ابتكار عمل جالبي ديده مي‌شود و آن دكمه‌اي موسوم به دكمه اسپرت است، اما نقش اين دكمه در سيستم موتوري خودرو چيست؟ راننده مي‌تواند با فشردن اين دكمه كوچك باز و بسته شدن سوپاپ‌هاي خودرو را به نوعي تنظيم كند و در نتيجه مصرف سوخت در آن تا حد زيادي بهينه مي‌شود. توان موتور نيز در نوع خود چشمگير است: 355 اسب بخار براي خودرويي در اين كلاس و سطح، توان چشمگيري به شمار مي‌آيد. در حقيقت مي‌توان تصور كرد Evora S در ميان بسياري از خودروهاي پرتوان در استفاده‌هاي درون‌شهري يك گزينه قدرتمند باشد. اين خودرو البته وزن چندان زيادي هم ندارد و با وزني در حدود 1440 كيلوگرم در رده خودروهاي سرعتي و قدرتمند نسبتا سبك وزن به شمار مي‌آيد. همين وزن مناسب موجب شده است تا اين خودرو صفر تا 100 را تنها در 8‌/‌4 ثانيه طي كند. 8‌/‌4 ثانيه ركورد مناسبي است و از اين نظر مي‌توان آن را يك خودروي متوسط سرعتي با قابليت‌هاي بالا از جمله فرمانپذيري مناسب توصيف كرد. فلزي كه در ساخت بدنه اين خودرو به كار گرفته شده، آلومينيوم است. اين فلز يعني سبكي در عين استحكام. از اين رو بدنه Evora S را مي‌توان مثال بارزي از خودروهاي سبك و مقاوم امروزي برشمرد. درون اين خودرو نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. چرم به كار گرفته شده براي صندلي‌هاي اين خودرو سفارشي است و گفته مي‌شود عمر مفيد آن دست كمي از عمر مفيد خودرو ندارد. نمايشگري كه در كنسول مركزي اين خودرو نصب شده است انبوهي از اطلاعات مورد نياز و مفيد براي راننده و سرنشينان را در اختيار آنها قرار مي‌دهد. اين اطلاعات از ارتباطات ماهواره‌اي گرفته تا جزئي‌ترين حال و روز خودرو خيال راننده و سرنشينان را از ايمني خودرو راحت كرده است. در كل مي‌توان Evora S را خودرويي كامل براي استفاده‌هاي درون و برون شهري دانست. توان موتوري خودرو چشمگير است و اين همان فاكتوري است كه بسياري از علاقه‌مندان به خودروهاي سرعتي در اتوبان‌هاي شهري به دنبال آن هستند!

نيسان GT-R

اين خودرو كوچك است، البته كوچك در مقايسه با غول‌هاي توليد شده از سوي فراري، پورشه، لامبورگيني و غيره. با اين حال در كنار جثه كوچك، وزن نسبتا زيادي دارد يعني حدود 1750 كيلوگرم. در بررسي اين خودرو و مقايسه آن با ساير خودروهاي رقيب‌ همواره بايد به اين نكته توجه داشت كه GT-R در زمره خودروهاي كم جثه محسوب مي‌شود.

ژاپني‌ها كه ارائه‌كننده اين خودرو سرعتي محسوب مي‌شوند عنوان گودزيلاي غول‌كش را روي اين محصول جديد گذاشته‌اند.

حداكثر توان اين خودرو 480 اسب بخار است. پس مي‌توان اين انتظار را داشت كه نيسان GT-R حداكثر سرعت چشمگيري نيز داشته باشد. نگاهي به صفحه كيلومترشمار اين خودرو هرگونه حدس و گماني را به واقعيت تبديل كند؛ 340 كيلومتر بر ساعت. با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد اين خودرو بتواند سرعت بيشتر از 310 كيلومتر بر ساعت را تجربه كند.

نكته: مي‌توان به اين خودروها به عنوان يك محصول موفق و مبتني بر پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز دنيا و در عين حال مناسب براي استفاده‌هاي درون‌شهري نگاه كرد‌

همچون بسياري از خودروهاي لوكس و سرعتي امروزي، بدنه GT-R كاملا آيروديناميك است و اين فاكتور نقش چشمگيري در كوچك‌ بودن جثه آن داشته است. دقيقا به واسطه تلفيق فاكتورهايي از اين دست بوده است كه شتاب اوليه اين خودرو ركورد قابل قبولي براي محصول تازه‌وارد نيسان به شمار مي‌آيد. GT-R صفر تا 100 را تنها در 6/3 ثانيه طي مي‌كند. اين سرعت و شتاب رويايي هر بيننده‌اي را به ياد خودروهاي پرشتاب لامبورگيني، فراري و پورشه مي‌اندازد، اما بايد باور كرد كه اين خودرو در شركت نيسان طراحي و ساخته شده است.

يكي از كارشناسان شركت نيسان در معرفي اين خودروي جديد گفته است كه براي سوار شدن بر اين خودرو بايد مراقب بود چون پس از روشن كردن خودرو در كسر بسيار جزئي‌ از زمان همه چيز به اوج مي‌رسد، توان، شتاب و هيجان! ترمز اين خودرو از نوع ديسكي 15 اينچي است كه در عقب و جلو به كار گرفته شده است. اين فناوري به پايداري GT-R در سرعت‌هاي بالا و بخصوص از زماني كه سطح جاده لغزنده است كمك زيادي مي‌كند و موجب مي‌شود راننده با خيال آسوده‌تري پدال ترمز را فشار دهد.

يكي از برگ‌هاي برنده اصلي اين خودرو در مقايسه با خودروهاي رقيب تقسيم وزن ايده‌آل آن است. تقسيم وزن جلو و عقب اين خودرو حدودا 54 به 46 است. اين نسبت ايده‌آل نقش زيادي در پايداري و فرمانپذيري خودرو داشته است. به روشني پيداست كه نيسان براي جلب توجه مشتريان و علاقه‌مندان به خريد خودروهاي اسپرت سرعتي دست روي نقاطي گذاشته است كه شايد از سوي ساير برندهاي خودروساز كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد. رنگ اصلي اين خودرو مشكي است كه اين خود موجب جذاب‌تر به نظر رسيدن اين محصول شده است، اما نكته اينجاست كه قسمت‌هاي مختلف درون خودرو نيز به رنگ مشكي است. اين منظره وهم‌انگيز نمايشي جذاب از فناوري‌هاي نوين است كه اطلاعات بصري آن به طور لحظه به لحظه در نمايشگر مركزي خودرو ديده مي‌شود. نيسان حساب ويژه‌اي روي اين موارد باز كرده است و در نظر دارد تا با استفاده از آن نمايش تازه‌اي از خود در دنياي خودروهاي پرسرعت و قدرتي ارائه كند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

:: موضوعات مرتبط: عكس ها، بحث هاي جنجالي، مقالات، ،
:: برچسب‌ها: انتهاي روياي الهه عزيز, ماشين, الهه, روياي سرعت, دانلود, عكس, موسيقي,
نویسنده : Mehr