عدالتخواهی به مثابه یک ابزار!
عدالتخواهی به مثابه یک ابزار!

 مرگ یا استحاله ویا انحراف انقلاب می تواند ناشی از دلایل مختلف باشد نگاهی به انقلابهایی که تا کنون رخ داده است از انقلاب نبی اکرم در عصر جاهلیت گرفته تا انقلاب هایی که تا کنون در عصر اخیر در سایر کشورها رخ داده است می تواند انسان را به برخی از دلایل مرگ استحاله ویا انحراف یک انقلاب رهنمون کند عقبگرد انقلابی های گذشته به پیش از انقلاب زیر پا گذاشتن آرمان انقلاب گرفته تا جانشینی غیر انقلابی ها و نان به نرخ روز خورها در سالهای پس از انقلاب می تواند از اهم دلایل این حداقل بعضی از آنها باشد این سرنوشت برای جنبش ها و نهضت ها نیز خیلی دور از انتظار نیست.

زمانی که عده ای در دوران بی توجهی مسئولان به مقوله مبارزه با فقر، فساد و تبعیض حرکتهای هماهنگی در بدنه دانشجویی و مردمی برای مطالبه این امر از دست اندرکاران امور ایجاد میکردند، عده ای این جریان سازی ها را آرمانخواهی توهمی میدانستند و یا چون خود حس و حال حرکت کردن و جرئت هزینه دادن ندارشتند این جنبش ها و خیزش های عمومی را به مسائل گوناگون متهم میکردند.. مشابه چنین اتفاقی برای جنبش های عدالتخواهانه در این سالیان رخ داده است.

اما جالب اینجاست که این گروهها که خود تا دیروز سدی بر سر راه این سیل خروشان بوده اندامروز کاسه داغتر از آش شده اند و آنچنان علم عدالت را گرفته اند که انگار هیچ فرد دیگری تا کنون حرفی از عدالت نزده است. اینها علم عدالت را بر دوش میگیرند و بر مسیر اهداف خود به سر منزلی دیگر غیر از عدالت میتازند، و هر آنچه را که تا دیروز به دنبال آن بودند را امروز با رنگ ولعاب عدالت به خورد مردم میدهند. فقط اینجا به چند مورد از این اتفاقات که دور و برمان رخ داده است اشاره میکنم.

در یکی از نشریات دانشگاه که پرونده ای برای عدالت کار کرده است، نام برخی از افراد را نام برده است که خود از سیبلهای عدالتخواهان در جریان مبارزه با مرفهین بی درد بوده اند. ذکر نام نمیکنم. رجوع به این نشریه اسم این بازاریان را به وضوح به شما نشان خواهد داد.

در خارج از فضای دانشگاه امروز برخورد با چند آقازاده خاص را برخورد با کل جریان فساد تفسیر میکنند. هرچند که پدر این آقازادگان خود یکی از عوامل اصلی بنیانگذار بی عدالتی و اشرافیت در کشور بوده است. اما مسئله این است که از اسم عدالت جهت اهداف سیاسی جناحی خود بهره برد.

در انتخابات شاهد بودیم که افراد و احزابی که تادکنون عدالت را طی برنامه ها مصوب زمان خود به سال 1404 واگذار کرده بودند و در حال و هوای توسعه غوطه ور بودند، شعار عدالت و آزادی را بکار میبردند و گاه از حقوق مستضعفین دم میزدند.

البته ابزار شدن عدالت را رهبری چند سال پیش خطاب به عدالتخواهان هشدار داده بودند آنجا که در سال 87 در پیام به 15 امین نشست عدالتخواهان مینویسند:"امروز و هميشه مجاهدت در زير اين پرچم، صادقانه‌ترين نشانه‌ی پيروی از رسولان الهی است. آنچه در كنار همه‌ی الزامات اين حركت، ضروری و حياتی است آن است كه اوّلاً مراقبت شود كسانی با انگيزه‌های ديگر، اين شعار حق را ابزار نكنند؛ و ثانياً به نام عدالت‌طلبی، حركتی غير منصفانه از سر جهل يا غفلت انجام نگيرد."

سرمقاله خیزش هفته



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده : Mehr