انقلاب همچنان جاری است...
انقلاب همچنان جاری است...
  • این تشکل همان طور که از نامش بر می آید حول آرمان عدالت شکل گرفته و رسالت اصلی اش را احیای آرمان های انقلاب اسلامی و مطالبه این آرمان ها از مسئولین ذیربط تعریف کرده است. ارتباط دوسویه ای که بین این تشکل و مقام ولایت وجود دارد از اولین نکات برجسته ای است که می توان ذکر کرد. این ارتباط دوسویه مستقیم، در قالب رجوع جنبشی ها به رهنمودها و بیانات امام روح الله و رهبری در جمع دانشجویان و جوانان، ارسال پیام از جانب رهبر معظم انقلاب به برخی از نشست های جنبش، حضورجنبشی ها در نشست های دانشجویی مقام معظم رهبری با تشکل ها(ماه رمضان) و ارائه گزارش و تحلیل نسبت به فضای جامعه و دانشگاه که اغلب با استقبال رهبری مواجه می شود وجود دارد.
  • حساسیت نسبت به درد مردم و دغدغه درمسایل مهم و گلوگاه هایی که جنبش دانشجویی کمتر توجه کرده است یکی از مهمترین وجه تمایزات جنبش عدالت خواه و سایر تشکل های موجود است. تشکل های دیگر عموما یا درگیر منفعت های حزبی و سیاسی شده اند و یا درگیر مباحثی در خلا که چندان ارتباطی با فضای عینی و واقعی جامعه پیدا نمیکند. در حالی که برخی تشکل ها جلساتی پرمخاطب با موضوعاتی چون فراماسونری و شیطان پرستی و… دارند کوچکترین اطلاعی از بحث خصوصی سازی مدارس یا اصل ۴۴ یا هدفمندکردن یارانه ها و تشخیص نقش خود در این میانه و یا موضوعات حیاتی دیگری که مستقیم با سبک زندگی مردم ارتباط برقرار می کند، ندارند، این چنین است که جنش عدالت خواه تا حدودی توانسته است نقش پیشتازی تشکل دانشجویی در جامعه را بازسازی کند و البته هنوز ره دراز است.
  • تعیین اولویت ها با نگاه مستقیم به بیانات امام و رهبری و نگاه به واقعیت های جامعه و تشخیص درست بزنگاه ها: تولد جنبش عدالت خواه با بیانات رهبری و طرح مسئله عدالت از سوی ایشان بوده و ادامه آن نیز با نگاه دقیق و رصد بیانات رهبری خواهد بود. علل مبقیه، همان علل محدثه است. این چنین است که مثلا طرح گفتمان مبارزه با مفاسد اقتصادی شکل می گیرد و بعد از مدتی این گفتمان تغلب پیدا می کند و به مطالبه ای عمومی تبدیل می شود و حتی رئیس جمهور بعدی با همین آرمان و شعار جلو می اید و در مبارزه ای نابرابر موفق می شود. یا تصمیمی که در جنبش عدالت خواه درباره غزه گرفته می شود بر خلاف برخی تشکل ها که حرکت به سمت سفارت خانه ها را در پیش گرفتند جنبشی ها به فرودگاه ها رفتند و خواستار اعزام به غزه شدند و بعد بارها رهبری ازایشان تقدیر کرد. این ااتفاق برخواسته و برخاسته از رصد دقیق فضای گفتمانی رهبری نظام و مسایل عینی جامعه است.
  • استفاده بی واسطه از اساتید نظری و غیر سیاسی: برخی تشکل ها ابتدا موضع سیاسی شان را مشخص می کنند و بعد برایش مبناسازی می کنند و لابه لای بیانات رهبری دنبال سندی برای صحت تصمیمشان می گردند. در حالی که در جنبش این حرکت سیر معکوس دارد و ابتدا مبانی مطرح و بررسی می شود تا به موضع گیری برسد.  به همین دلیل است که معمولا  موضع گیری های جنبشی مورد پسند هیچ یک از طیف چپ و راست قرار نمی گیرد و اکثر افراد مرتبط با جنبش، از قید منفعت سیاسی گذرندگانی رانده و مانده از همه جا و شورشی برهمه جا هستند. به همین دلیل است که در تشکلی فلان مسئول دولت کارگزار، استاد است و در تشکلی دیگر فلان مقام حزب موتلفه. اما در میان اساتید جنبش عموما اساتید مستقل و غیرحزبی اما انقلابی و فعال و در صحنه حضور دارد  و اگر جنبشی ها با مقام مسئولی هم جلسه داشته اند از باب مطالبه و نقد و سوال بوده و نه بهره وری از تجارب سیاسی ایشان تا بعد پا بر جای پای ایشان نهند و پله های ترقی را چندتا چندتا طی کنند.
  • رجوع به منابع دسته اول چون حدیث(الحیات خوانی) و بیانات رهبران نظام(صحیفه امام و بیانات رهبری) بدون هیچ واسطه ی تفسیرگر. در این شرایط اگر گروهی می گویند انقلاب صرفا برای پیشرفت و سازندگی بود و گروهی  انقلاب را صرفا برای آزادی و گروهی انقلاب را شورشی بر مدرنیته و گروهی هم امری عارفانه و شهودی باطنانه تفسیر میکنند، مهم نیست، تفسیر کنند. ما از امام یاد گرفته ایم انقلاب قیام لله بود و شورش علیه ولایت طاغوت و برپایی حکومت الله. و عدالت و آزادی و پیشرفت و خودسازی و… را با هم داشت البته با حفظ ضرایب خودشان.
  • ارائه گفتمان دین همه دین است: یقینا جنبش عدالت خواه در تبلیغ و تبیین نقش اجتماعی و جهاد امروز و احیای فریضه ی حیات دهنده و قوام بخش امر به معروف و نهی از منکر خصوصا در مواجهه با حاکمیت و بازتعریف فعالیت انقلابی در دهه چهارم انقلاب و تدوین الگوی نقد درون گفتمانی نقش ویژه ای را ایفا کرده است. برای بررسی صحت و سقم این پاره (اپیزود) به جزوات جنبش مراجعه شود.
  • توجه به رشد و پرورش نیروهای کیفی:  برای جنبش بیش از آن که سازمان و تشکل مهم بوده آرمان و تفکر موضوعیت داشته و بیش از آن که تعداد تشکل های عضو و افراد حاضر د رجلسات مهم بوده باشد رشد و پرورش نیروهای کیفی و مفید و موثر برای انقلاب اسلامی مد نظر بوده. این چنین است که جنبش کمتر به ایجاد تشکل های مستقل اقدام کرده و بیشتر در همان تشکل های موجود به ارائه تفکر خویش پرداخته  مگر این که امکان فعالیت های خاص جنبشی بنا به هر دلیلی(نگاه های انفعالی و غیر انقلابی و محافظه کار و…) د رتشکل های موجود ممکن نبوده  است.
  • استقلال فکری مجموعه در عین بهره بردن از مشورت با اساتید: این گونه است که حضور اساتید عظام در این مجموعه صرفا جنبه پیشنهاد و مشاوره دارد و هیچ مقام مسئول یا استاد معظمی نقش تصمیم گیر و بخش نامه نویسی برای این مجموعه ندارد و در نهایت همان چند جوان دانشجوی عضو شورش مرکزی به پشتوانه رای و نظر اساتید، فارغ التحصیلان باتجربه و شورای عمومی خود تصمیم می گیرند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده : Mehr