طوفان بارسا و مشکل استاندارد پخش
طوفان بارسا و مشکل استاندارد پخش

دیشب سوپر لیگ اسپانیا از شبکه سوم سیما پخش شد و بازی زیبای بارسلونا نشان از سالی رویایی برای این تیم داشت. خصوصاً هت تریک مسی عجوبه آرژانتینی نشان داد که بازگشتش به لیگ اسپانیا بعد از فشارهای جام جهانی خوش یمن خواهد بود.

اما در این میان پخش عجیب این بازی نیز جالب توجه بود. می دانید که اخیراً سیستم پخش دیجیتال با استاندارد نسبت تصویر ۱۶:۹ در اروپا به ویژه برای پخش برنامه های ورزشی رایج شده است و بسیاری از شبکه های بزرگ تلویزیونی نیز استاندارد خود را در این زمینه تغییر داده اند.

اما در تلویزیون ایران استاندارد نسبت طول و عرض تصویر همان ۴:۳ است. این یعنی ناهماهنگی. خوب چه می توان کرد؟

راه حل اول کاری بود که دیشب شبکه سه انجام داد. یعنی پخش بخش مرکزی تصویر ۱۶:۹ روی تلویزیون های ۴:۳. این یعنی از دست دادن بیش از ۲۰ درصد تصویر. مثلا در بسیاری از صحنه های بازی دیشب توپ در صفحه تلویزیون دیده نمی شد! چ.ن در قسمت عریض صفحه قرار داشت.

راه حل دوم پخش کامل تصویر ۱۶:۹ در قاب ۴:۳ . کاری که شبکه ۵ سیما آن را در پخش برخی از برنامه هایش امتحان کرده بود. این کار باعث می شود که در بالا و پایین تصویر دو نوار مشکی دیده شود. درست مانند تماشای فیلم های سینمایی روی تلویزیون.

البته این رو شمزیتی هم برای دارندگا نتلویزیونهای عریض دارد چون می توانند با استفاده از امکان زوم بر روی تلویزیونهایشان این تصویر را به یک تصویر ۱۶:۹ تبدیل نمایند. البته با کمی افت کیفیت.

به هر حال امید وارم سیما راه حلی برای حل این مشکل انتخاب کند که بهینه باشد. به ظرم راه حل دوم بهتر است. اما برخی گمانه ها و اظهارات غیر مستند مبنی بر این است که دیلیر یا همان دستگاهی که باعث تاخیر در  پخش زنده می شود تا اعمال سانسور شود، نمی تواند از این فرمت پخش پشتیبانی کند که اگر این گونه باشد  احتمالا همان راه حل اول را استفاده می کنند.

پس باید صبر کرد و دید!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده : Mehr