فیلتراسیون و انواع فیلتراسیون
فیلتراسیون و انواع فیلتراسیون
به دلیل علاقه دوستان و مخاطبین عزیز به انواع فیلتراها و فیلتراسیوم ساختن فیلترهای دست ساز ، من به صورت کاملا ساده و عملی در مورد انواع فیلتراسیوم و فیلتر ها توضحاتی را در این پست و پست های بعدی ارارئه خوام کرد تا در نهایت این توانایی به مخاطبین داده شود تا خودشان انواع بیوفیلترها را بتوانند بسازند.

به طور کلی فیلتر ها برای تصفیه آب به کار می روند. می توان فیلتراسیون را به ۳ نوع تقسیم کرد:

۱: فیلتراسیوم مکانیکی: با استفاده از موادی مثل سنگریزه بزرگ ، سنگریزه کوچک ، پشم شیشه و برخی الیاف مخصوص آکواریوم و یا هر وسیله دیگری که به صورتی ذرات معلق در آب به آن گیر کنند ، می توان فیلتراسیون مکانیکی را انجام داد و در واقع این مواد با جذب مواد موجود درآب باعث شفافیت آب و تمیز شدن آن می شوند ، ولی باید هر چند وقت یک بار تمیز شوند.

۲: فیلتراسیوم شیمیایی: با استفاده از موادی که با عبور آب از آن ها خواص شیمیایی آب را تغییر داده می توان فیلتراسیون شمیایی را انجام داد و بدین صورت این مواد می توانند از طریق شمیایی بر روی خواص آب تأثیر بگذراند و در حفظ کیفیت آب تأثیر دارند. به عنوان مثال زغال اکتیو می تواند به علت ساختاری که دارد ، ذرات معلق در آب را به خو جذب کرده و سختی آب را کاهش داده و از بو گرفتن آب جلوگیری کند.

۳: فیلتراسیون بیولوژیک: در این روش با استفاده از روش های بیولوژیکی فیلتراسیون انجام می گیرد. برای این منظور از باکتری های مفیدی که می توانند مواد سمی موجود در آب را تجریه کنند و در نتیجه در حفظ کیفیت آب تأثیر دارند استفاده می شود. این باکتری ها برای فعالیت به بستری مناسب احتیاج دارند ، در صورت کمبود بستر ، آن ها نمی توانند بر جمعیت خود بیفزایند و در حفظ کیفیت آب تأثیر زیادی داشته باشند ، پس باید در فیلترها محفظه هایی را برای پرورش و فعالیت این باکتری ها در نظر گرفت.


در برخی از فیلترها هر ۳ روش بالا وجود دارد و در برخی فیلتر ها ممکن است از ۱ یا ۲ روش برای تصفیه آب استفاده شود. به عناون مثال فیلتر های اکسترنال معمولا قسمتی دارند که حاوی الیافی بوده که به طریق مکانیکی مواد را جذب کرده و طبقاتی درون آن ها وجود دراد که با قرار دادن مواد مختلف مثل زغال اکتیو می توان به صورت شمیایی عمل فیلتراسیون را انجام داده و همچجنینی با قرار دادن موادی مثل بیوبال و بیوسرامیک بستر لازم برای رشد باکتری های مفید و تصفیه بیولوژیک را هم انجام داد. فیلتر های اینترنال معمولا فقط تصفیه مکانیکی را انجام می دهند ، البته بر روی ابر فیلتر ، مقداری باکتری وجود دارد ولی معمولا آن قدر زیاد نیستند که بتوانند فیلتراسیون بیولوژیک انجام دهند. برخی فیلتر های اینترنال ، محفظه هایی برای قرار دادن موادی برای تصفیعه شیمیایی آب دارند و همچنینی گاهی میتوان برخی مواد را به عنوان بستری برای باکتری ها در آن ها قرار داد ، ولی عملا به دلیل کوچک بودن لاین محفظه های نباید انتظار فیلتراسیون شمیایی و بیولوژیک خوبی از آن ها داشت. در ساختن بیوفیلترهای دست ساز ، بهتر است تمهیدات لازم برای استفاده از هر ۳ روش در نظر گرفته شود.

*گفتگوی لاک پشتی

*لطفا مطالب و عکس های این وبلاگ را کپی نکنید ، به منظور تبادل اطلاعات لینک دهید یا با من تماس بگیرید(بالای وبلاگ سمت چپ ، بر روی روش استفاده از مطالب کلیک کنید) ، با تشکر apb



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده : Mehr