آشنایی با فیلترها در فتوشاپ
آشنایی با فیلترها در فتوشاپ

آشنایی با فیلترها در فتوشاپ

فیلتر در فتوشاپ


برای اعمال جلوه‌های ویژه در خصوص یك تصویر، معمولا باید مدتی وقت گذاشت و تك‌تك اجزای جلوه‌های مورد نظر را روی تصویر مورد نظر اعمال كرد. اما كار وقتی سخت می‌شود كه یكی از این جلوه‌ها مورد پسند ما نباشد و بخواهیم مقدار آن را عوض كنیم یا ممكن است جلوه خاصی در نظر ما باشد كه با فرامین معمولی فتوشاپ قابل اجرا نیست. در این حالت وجود فرامینی ماورای فرامین معمولی فتوشاپ كه توانایی اعمال این جلوه‌ها را روی تصویر داشته باشد، ضروری به نظر می‌رسد.

فیلتر در فتوشاپ به فرامینی گفته می‌شود كه تنظیمات از پیش تعریف‌شده‌ای را با امكان تغییر مقادیر روی تصاویر مورد نظر اعمال می‌كند. فیلترها در فتوشاپ در 2 دسته طبقه‌بندی می‌شوند؛ دسته اول فیلتر‌های بومی‌ فتوشاپ هستند كه همراه با نصب نرم‌افزار مربوط به صورت خودكار نصب می‌شوند و می‌توانیم با مراجعه به قسمت Filter از آنها استفاده كنیم. دسته دوم فیلترهایی هستند كه توسط شركت‌های نرم‌افزاری دیگر برای فتوشاپ تولید شده و پس از نصب و راه‌اندازی مجدد فتوشاپ، خود را به قسمت Filter فتوشاپ اضافه می‌كنند كه اصطلاحا به این دسته از فیلترها پلاگین( Plug-in ) نیز می‌گویند. پلاگین‌ها عموما در 2 حالت موجودند، در حالت اول فقط كافی است فایل پلاگین را كه معمولا با پسوند.

bf8 نامگذاری می‌شوند به محل پوشه Plug-ins در مسیر نصب فتوشاپ كپی كرده و فتوشاپ را بسته و دوباره اجرا كنیم تا فیلتر مورد نظر به قسمت فیلترها اضافه شود. در حالت دوم كه معمولا پلاگین‌های حرفه‌ای به این شكل ارائه می‌شوند، این محصولات به صورت یك نرم‌افزار نصب می‌شود و خود را به مجموعه پلاگین‌های فتوشاپ اضافه می‌كند. البته باید هنگام نصب این نوع پلاگین‌ها مسیر را چك كرد تا مسیر پوشه پلاگین فتوشاپ را صحیح شناسایی و در صورت نیاز نسبت به تصحیح آن اقدام كنیم. این پلاگین‌ها معمولا رایگان نیستند و پس از نصب باید ثبت شوند تا بتوانیم از امكانات آنها به طور كامل استفاده كنیم. از معروف‌ترین این پلاگین‌ها می‌توان پلاگین‌های شركت Alien Skin مثل Eye Candy وXenofex را نام ببریم.

فیلترهای بومی ‌فتوشاپ در چند مجموعه گروه‌بندی شده‌اند تا بتوانیم به سرعت به آنها دسترسی پیدا كنیم. در منوی فیلتر فتوشاپ بخشی به نام Filter Gallery تعبیه شده كه می‌توانیم در این بخش پیش نمایش فیلتر انتخاب شده را قبل از اعمال روی پروژه مشاهده كنیم و تغییرات مورد نظر را تنظیم كرده و در نهایت آن را روی تصویر مورد نظرمان اعمال كنیم. از جالب‌ترین فیلترهای بومی ‌فتوشاپ می‌توان به موارد زیر اشاره كنیم:

Liquify: به كمك این فیلتر تصویر مثل یك خمیر در اختیار ما بوده و می‌توانیم همانند یك جراح پلاستیك حرفه‌ای تغییرات مورد نظر خود را روی تصویر اعمال كنیم.

Vanishing Point: این فیلتر جالب جهت ایجاد پرسپكتیو هنگام اعمال كپی از یك قسمت تصویر مثل اضافه كردن به طبقات یك ساختمان بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعهArtistic : جهت ایجاد آثار هنری از تصاویر مورد نظر.

مجموعه Blur: جهت اعمال محو شدگی‌های مختلف روی تصویر.

مجموعه Brush Strokes : جهت شبیه‌سازی ضربه قلم‌مو روی تصاویر.

مجموعه Distort : جهت اعمال حالت‌های مختلف ناهمواری و اعوجاج روی تصویر.

Dust & Scratches از مجموعه Noise : جهت حذف آثار گرد و غبار، بریدگی و پاره‌شدگی‌های كوچك به صورت خودكار از روی تصویر.

Lens Flare از مجموعه Render : جهت شبیه‌سازی تابش نور روی لنز دوربین.

Unsharp Mask از مجموعه Sharpen : جهت افزایش وضوح تصاویر تار به صورت هوشمند.

مجموعه Texture : جهت بافت‌دار كردن طرح در حالت‌های مختلف.

البته فیلترهای بومی ‌فتوشاپ بسیار زیاد بوده و بررسی تمامی‌ آنها از حوصله این بخش خارج است، ولی با اعمال تك‌تك آنها بر تصاویر خود، می‌توانید نتیجه كار را مشاهده كنید و با كاربرد هر یك از آنها آشنا شوید. دقت كنید كه برخی از این فیلترها از رنگ‌های زمینه و پس‌زمینه برای ایجاد جلوه‌های ویژه استفاده می‌كند كه اگر بدرستی انتخاب نشود، نتیجه مطلوبی به دست نخواهد آمد.





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

:: موضوعات مرتبط: نبشته ها، ،
:: برچسب‌ها: عکس, دوربین دیجیتال,
نویسنده : Mehr